126 godina Zagrebačkog električnog tramvaja

30. kolovoza 2017.

126 godina Zagrebačkog električnog tramvaja

126 godina Zagrebačkog električnog tramvaja

Zagrebačkim se ulicama prije punih 126 godina, 5. rujna 1891. godine,  prvi put začuo zvuk zvonca i topot kopita tramvajskih kola pokretanih jednom konjskom snagom. Tog jutra su vozač Ferdo, kondukter Vid i konj Belko prvi put krenuli iz tramvajskog spremišta koje je bilo na lokaciji današnjeg Tehničkog muzeja po tračnicama dugim 8 kilometara.

Navala građana bila je golema te se procjenjuje da se već idućeg dana tramvajem vozilo 20 000 ljudi što je zapanjujuća brojka ako se uzme u obzir kako je Zagreb tada imao nešto više od 40 000 stanovnika.

Kako niti jedan početak nije lagan potvrđuju i tadašnje tiskovine u kojima se opisivalo kako konj zbog pretrpanosti tramvaja nije mogao krenuti s mjesta te su građani silazili i gurali kola.

U nastavku vam donosimo neke od zanimljivijih posebnih uredbi koje je iz sigurnosnih razloga gradska uprava proglasila 3. rujna 1891. jer je tramvaj bio novost na ulicama i nepoznanica brojnim žiteljima Zagreba:
 
  • Za vrijeme vožnje zabranjeno je zaskakivati na tramwayska kola ili izskakivati iz njih, a isto tako ni stajati na kolnih stubah
  • Uzimati sa sobom na tramwayska kola pseta ili jih privezivati, da za koli ili uz kola trče, strogo je zabranjeno
  • Osobama pijanim ili bolujućim na gnjusnih ili priljepčivih bolestih nesmije kondukter dozvoliti vožnju, a osobe, koje bi svojim nepristojnim ponašanjme smetale ostale suputnike, imade kondukter sa kolah  odstraniti
  • Osobe, koje svojim odijelom mogu druge suputnike zamazati, smiju samo na prednjem otvorenom dielu kolah kraj kočijaša stajati
 Razvoj i širenje Zagreba s godinama konjski je tramvaj sve teže pratio te se javila ideja da se uvede električni tramvaj. Preduvjet za to je bila izgradnja električne centrale 1907. godine nakon čega se odmah pristupilo izgradnji novog postrojenja i  tramvajske infrastrukture te je 18. kolovoza 1910. godine u promet pušten električni tramvaj.

Od tada je u naš dnevnik upisano mnoštvo važnih datuma, među kojima se ističe 1931. godina kada se ZET-u priključuje i autobusni promet. Neizostavnu ulogu u zagrebačkom prijevozu putnika ima Uspinjača, još od 1890., kao i sljemenska žičara – koja je će uskoro zasjati u potupno novom ruhu.
 
Zagrebački električni tramvaj tako od prvog dana prati razvoj i modernizaciju na području javnog prijevoza i Zagreb je danas nezamisliv bez prepoznatljivih plavih tramvaja i autobusa koji dnevno prevezu više od  milijuna putnika te čak tri puta dnevno obiđu ekvator, a godišnje 109 puta prijeđu put do Mjeseca i natrag.

U svom voznom parku ZET ima 277 tramvaja, od čega su 142 niskopodna proizvedena prema najsuvremenijim standardima te 410 autobusa prosječne starosti osam godina.

Uz prijevoz putnika tramvajima, autobusima i uspinjačom, ZET realizira i poseban prijevoz školske djece u za to prilagođenim autobusima te specijalizirani prijevoz osoba s invaliditetom posebno opremljenim vozilima.

Dostupnost usluge svim kategorijama putnika, ekološka prihvatljivost te društvena odgovornost također su smjernice daljnjeg poslovanja.

I nakon 126 godina, i dalje nam je cilj biti primarni prijevozni izbor, prepoznat razinom sigurnosti, daljnjim razvojnim trendom te kvalitetom usluga općenito.


 

Top