• *Pozivamo sve korisnike koji ostvaruju pravo na besplatan prijevoz prema bilo kojoj osnovi da što prije preuzmu svoje pretplatne kupone za tekuću godinu!*

Razvoj autobusnog prijevoza

bus_povijest Organizirani javni autobusni prijevoz na području Grada Zagreba, naziva Autobus - promet, počeo je 11. kolovoza 1927. godine. Odvijao se na samo dvije linije: Akademski trg-Savska kupališta i Akademski trg - Podsused - Samobor s tri autobusa marke Lancia, kapaciteta 30 putnika. Od puštanja u promet prvih autobusa do 20. srpnja 1928. godine prijevoz se ustalio na osam autobusnih linija. Uprava Zagrebačkoga električnoga tramvaja preuzela je gradski autobusni promet 1931. godine, od tvrtke Barešić&Co. Vozni park sastojao se od 20 autobusa, kojima je isprva nastavljen promet na šest dnevnih i dvije noćne linije. Dužina linija iznosila je 9,6 km. Spremište autobusa i prostor za popravak organiziran je u sastavu staroga tramvajskog spremišta uz Savsku cestu. Stanje u autobusnom prometu znatno se poboljšalo tek početkom 1940. novim vođenjem autobusnih kao nastavaka tramvajskih linija, a uveden je i zajednički tarifni sustava s prijelaznim kartama uz povoljnu cijenu. Te iste godine broj prevezenih putnika naglo se povećao na 1,500.000. bus_povijest2

Tijekom godina, kako se razvijao linijski prijevoz, kupovalo se za potrebe autobusnog prometa gotovo sve do čega se došlo, pa je vozni park u razdoblju od 1945. do 1952. bio sastavljen od različitih tipova i marki autobusa, uglavnom rabljenih vozila. Tako je u prometu bio 21 autobus, a čak 13 različitih marki i tipova. U nedostatku domaćeg proizvođača ZET 1955. godine kupuje rabljene katne autobuse iz Engleske.

Od 15. veljače 1960. u redovitom je prometu bilo i 8 autobusa s prikolicama, odnosno “autobusnih vlakova”. Pojavom zglobnih autobusa prikolice su izgubile Alfa s prikolicomvažnost, te su rashodovane 1968. godine kada je stigla i prva isporuka od 33 vozila MAN 750, koja su u sljedećih nekoliko godina brojčano nadmašila ostala vozila u ZET-ovom voznom parku.

 

Tipizacija voznog parka

Početkom sedamdesetih godina autobusni promet ZET-a uspostavljen je na 50 linija ukupne dužine oko 500 kilometara. Završetkom izgradnje spremišta u Dubravi 1962. godine, autobusne radionice na Vurovčici 1964. i spremišta u Podsusedu 1971., ostvareni su temeljni preduvjeti za solidan razvitak autobusnog prometa i održavanje Zglobni MANprimjerene kakvoće prijevoza na autobusnim linijama. Izborom vozila marke MAN, kao osnovnog tipa vozila, zaustavljena je i dotadašnja neodlučnost u tipizaciji voznog parka, što je pomoglo budućem razvoju. To su i godine kada se teritorijalno širio i grad Zagreb, pa su pripojene tadašnje općine Sesvete, Zaprešić, Velika Gorica i Samobor. Odmah potom javila se i potreba jedinstvenog prijevoza putnika na tom novom području. Godine 1977. ZET je preuzeo poduzeće “Saobraćaj” iz Velike Gorice s 30 autobusa, a 1983. preuzeto je i poduzeće “Samobortrans”, koje je u svom sastavu imalo 46 autobusa i tridesetak kamiona i prikolica te autobusni kolodvor u Samoboru. Pogon u Samoboru iz sustava ZET-a izašao je 1. srpnja 1998., a vozila i zaposlenici razmješteni su u ostale pogone.

Tijekom osamdesetih zbog povoljnije cijene nabavljena su 192 autobusa marke Ikarus (Zemun), zglobna i solo, koji je postao dominantan u ZET-ovu voznom parku. Godine 1988. donesena je ipak nova kvalitetna odluka: prekida se daljnja kupnja "Ikarusa" i ponovno se nabavljaju autobusi marke MAN, kojih je do 1990. kupljeno TAM solo; Foto G. Kekićukupno 30. Iste je godine ZET kupio 20 solo autobusa marke TAM, prvi put proizvedene u Avtomontaži u Ljubljani. Po izgledu i funkcionalnosti to su bili po svemu moderni europski autobusi. U standardnu opremu ušao je i ABS-sustav koji sprječava blokiranje kotača pri kočenju.

U sljedećim godinama, zbog ratnih događanja, nema značajnije obnove vozog parka. Kako bi ipak osigurao ponudu, a pratio rashod, ZET je počeo nabavljati rabljena vozila marke MAN iz Njemačke.

Potkraj 1993. godine odlučeno je da se nova vozila kupuju u niskopodnoj izvedbi. Prva nova niskopodna zglobna vozila marke MAN, u ZET su stigla potkraj 1994. godine.

 busCITAROMNabava niskopodnih zglobnih autobusa nastavljena je i u 1995. godini. Nakon svestrano provedene analize te je godine odlučeno da će se ZET-ov autobusni vozni park sastojati od vozila dvaju vodećih proizvođača - MAN i Mercedes. Prvi zglobni autobusi marke Mercedes stigli su u ZET potkraj 1995. godine.

Od 2008. se za promet kupuju nova vozila marke Mercedes, MAN i Iveco. Prvenstveno se nabavljaju niskopodna vozila, što javni busMANgradski prijevoz čini pristupačnim svim kategorijama korisnika.  Tijekom 2008. i 2009. godine ukupno je nabavljeno 214 novih niskopodnih autobusa, solo i zglobnih, od kojih se 60 koristi stlačenim prirodnim plinom.

Kako bi se smanjilo onečišćenja zraka od 2007. godine ZET kao pogonsko gorivo uvodi biodizel, a od 2009. vozi se i na stlačeni prirodni plin.

Od 3. siječnja 2014. u pogonu je ZET-ova punionica stlačenog zemnog plina za autobuse, a smještena je u Pogonu autobusa Podsused.punionica

Ostvare li se planovi razvoja, naši će autobusi kroz nekoliko godina koristiti isključivo biogoriva, što je velik doprinos ZET-a smanjenju onečišćenja i uklanjanja štetnih čestica što sadržavaju fosilna goriva.

Istodobno, suvremena, niskopodna, klimatizirana vozila uvelike će doprinijeti podizanju kvalitete prijevoza putnika.

Preuzmite sadržaj

Obavijesti

Zahtjevi za izdavanje pretplatnih karata