Tramvaji koji su promijenili Zagreb: "Katice" slave 40. rođendan

23. srpnja 2025.

Tramvaji koji su promijenili Zagreb: "Katice" slave 40. rođendan

Tramvaji koji su promijenili Zagreb:

Na današnji dan, 23. srpnja, navršava se točno 40 godina otkako su zagrebačkim ulicama prvi put krenule popularne Katice - tramvaji koji su postali jedan od simbola gradske svakodnevice. 

Riječ je o vozilima češke proizvodnje, modela ČKD Tatra KT4, koja su u razdoblju od 1985. do 1986. godine pristigla u ZET, u seriji od ukupno 50 primjeraka.

Posebnost ove serije bila je i u jednom dodatnom modelu, KT4t, koji je stigao 1987. godine s modernijom tiristorskom opremom. Time je označen i početak modernizacije voznog parka ZET-a, koji se tih godina intenzivno pripremao za širenje tramvajske mreže. Katice su nabavljene uoči puštanja u promet nove tramvajske pruge koja je od Sopota preko Jadranskog mosta povezala Novi Zagreb sa Savskom cestom, čime je omogućena bolja prometna povezanost južnog dijela grada s njegovim urbanim središtem. Samo dvije godine kasnije, 1987., uslijedilo je dodatno proširenje mreže prema Jarunu, čime su Katice dobile ključnu ulogu u opsluživanju novih i sve naseljenijih kvartova.

Osim tehničke novine, Katice su donijele i važan dizajnerski i funkcionalni iskorak - bile su to prvi zglobni tramvaji u ZET-u koji su zaživjeli u redovnom prometu, ne računajući stariji prototip TMK 200. Njihov prepoznatljiv "škarasti" mehanizam zgloba omogućava lakše savladavanje uskih ulica i oštrih zavoja, što ih čini idealnima za prometovanje starim dijelovima grada. Upravo ta fleksibilnost, uz mogućnost mimoilaženja s drugim vozilima i na najužim dijelovima tračnica, učinila ih je iznimno vrijednim dodatkom voznom parku. A zbog toga su Katice, osim na zagrebačkim ulicama, bile i ostale prisutne u brojnim europskim gradovima, osobito u srednjoj Europi, gdje su cijenjeni zbog svoje pouzdanosti i mogućnosti prilagodbe specifičnim urbanim uvjetima.

I danas, četiri desetljeća kasnije, Katice prometuju zagrebačkim tračnicama, uglavnom na linijama manjeg kapaciteta poput 1, 3, 8, 9 i 13. Iako je dio voznog parka ovog tipa predviđen za postupnu zamjenu novim, suvremenijim modelima TMK 2400, određen broj KT4 još će neko vrijeme ostati u prometu, podsjećajući nas na jednu važnu fazu razvoja javnog prijevoza u Zagrebu.

Top